Några - icke utseendemässiga skäl - till varför jag tränar

Som ni kanske vet, så älskar jag att träna. Jag tycker det är oerhört kul och det är det jag vill spendera stor del av min fritid på att göra.
Men det jag inte gillar med "tränings-världen" är denna utseendefixering. När träningen handlar om att bli smal, vara snygg, få en platt mage, sexiga ben, fin rumpa eller att bli stor och biffig.
Helt enkelt när träningen bara fokuseras på utseendet på kroppen.
 
Så jag tänkte helt enkelt ge er några av skälen till varför jag tränar - och dem är alla icke utseendemässiga!

Det största skälet och antagligen den största orsaken till varför jag tränar - DET ÄR KUL! Jag tycker verkligen det är jätte kul.
Och det finns ju så himla många olika varianter av fysisk aktivitet - löpning, gym, cykling, dans, simning, ridning, fotboll, åka skidor, aerobics och så vidare. Så jag tror att alla kan hitta något som de uppskattar - testa er fram.
 
Men sedan finns det såklart hälsoskäl till att träna!
 
Det sägs faktiskt att 20 minuter av tuff fysisk aktivitet ger dig samma mängd endorfiner (kroppens må-bra-hormon) som ett lyckopiller.
Produktionen av bra ämnen i hjärnan som kan underlätta stress och ångest ökar. Så du kan bli gladare.
Träning kan förebygga ångest och depression. Förbättra självförtroendet och ge dig en bättre kognitiv förmåga.
 
Du kan sova bättre, en studie av National Sleep Foundation visade att 67% av de som tränar regelbundet sover bättre än de som inte regelbundet tränar.
 
Enligt National Cancer Institute så visar forskning på att med fysisk aktivitet minskar risken för bröst- och livmoderhalscancer.
 
Vid konditionsträning så blir du piggare i vardagen - när du svettas höjs ämnesomsättningen och produktonen av dopamin ökar (som gör att du känner dig just piggare).
 
Mindre risk för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Minskar även risken för att få en stroke.
 
Om du tränar kan du bibehålla muskler och ett starkt skelett även när du blir äldre - så att du orkar med vardagen bra även vid 60 år!
Vid träning får du även bättre balans och reflexer vilket minskar risken för fallolyckor som kan vara falrigt när du är just äldre.
När du har en stark kropp (som du kan få utav träning) så minskar risken för problem med rygg, nacke och knän - som ofta drabbar äldre.
 
Tränar du regelbundet (3-5 gånger i veckan) så minskar du risken för diabetes (styrketräning hjälper att hålla blodsockret på en bra nivå), högt blodtryck, blodpropp, benskörhet (styrketräning ger bättre bentäthet), ledvärk, gallbesvär, förstoppning, infektioner och benbrott.
 
Träning kan lindra värk i leder och i muskler.
 
Du kan få en längre livslängd, motion förlänger livet. Ju mer muskelmassa vi har när vi blir äldre desto mindre ökar faktiskt risken för att dö i förtid.
 
Och alla dem där fördelarna får ni bara ni tränar regelbundet - du behöver absolut inte träna 6 dagar i veckan eller köra lika hårt som en elitidrottare - träna på en bra nivå! Och ät, extra viktigt att du får i dig energi vid träning!
 
Så där har ni några bra orsaker till att träna. Så nu kan ni helt enkelt byta ut "Jag vill få snygg kropp", "Jag vill vara snygg på stranden", "Jag vill ha platt mage" eller "Jag vill ha stora armar och magrutor" till orsaker som:
"Jag vill vara gladare", "Jag vill må bra", "Jag vill sova bättre" eller "Jag vill leva längre".
 
Tack och hej!